“Întoarcerea la școală” împlinește 15 ani

Am acceptat invitația colegilor mei de a participa în programul “Întoarcerea la școală” sau “Ïnapoi la școală (Back to School, în original) în această toamnă. Prin urmare, voi vizita două școli: fosta mea școală din Tătăranu, satul românesc unde am crescut, și “Duiliu Zamfirescu”, școala la care am predat timp de 22 de ani în Focșani, România.

Această invitație a fost motivul pentru care am călătorit în timp și am revăzut o colecție de articole de știri și alte materiale pe care le-am salvat pe un suport electronic în anii când am condus programul “Înapoi la școală” la European Schoolnet, fostul meu loc de muncă.

15 ani de “Înapoi la școală”

Inițiativa “Înapoi la școală” s-a conturat prin 2002. Am fost rugați de fosta noastră echipă de conducere să propunem o activitate care să aducă personalități și elevi față-în-față pentru a schimba idei pe subiecte UE.

1stBAckToSchoolPetru2006

Una din primele mele participări în programul “Back to School”, într-o școală belgiană, în 2006

An de an această activitate a devenit populară în rândul profesorilor și personalităților publice. În plus față de legătura emoțională a oaspetelui cu fosta sa școală, a existat o dorintă a elevilor de a se întâlni cu personalităti publice. Elevii doreau să pună întrebări directe invitaților și să trăiască pe viu schimburile de idei cu acestia. Ultimele evoluții din domeniul politicilor UE erau si sunt de mare interes în mediul scolar.

Comunitățile didactice din multe tări s-au temut să primească politicieni în școli, deoarece campaniile politice erau interzise în școli, mai ales în anii în care aveau loc alegeri.

În ciuda acestei temeri, echipa noastră a reușit să propună un program școlar atractiv. Timp de câțiva ani am publicat si actualizat două ghiduri, unul pentru profesorii care găzduiau vizitele, și un al doilea pentru oaspeți. Ghidurile cuprindeau sugestii concrete, relevante pentru valorificarea dimensiunilor informaționale și pedagogice ale vizitelor.

Initiativa a debutat timid în 2002 și 2003. Anual, oaspeți celebri au adoptat ideea ca o modalitate eficientă de a încuraja tinerii să vorbească și să-și exprime opiniile cu privire la ceea ce contează cel mai mult pentru ei în zilele noastre. Au participat personalități cheie europene și naționale importante: comisari europeni, președinți de stat, prim-miniștri, membri ai parlamentelor europene și naționale, scriitori, cântăreți, compozitori si multe alte categorii.

Bazându-se pe legătura emoțională cu fosta școală, oaspetii au avut ocazia să împărtășească idei și gânduri cu tinerii.

Datorită popularității crescute, multe instituții au adoptat modelul și au încurajat personalul să participe la activitatea “Înapoi la școală”. Comisia Europeană a sprijinit inițiativa prin încurajarea personalului său să viziteze fosta lor scoala pe durata concediilor în țările lor de origine. Un promotor puternic al acțiunii a fost Margot Wallström, fostă comisar UE.

Primul organism care a adoptat oficial inițiativa “Înapoi la școală”, la scară mai largă, a fost Președinția germană a Consiliului Uniunii Europene. Aproximativ 200 de germani, personal din administratia națională și UE, au vizitat fostele lor școli în perioada ianuarie-iunie 2007.

Mai multe despre această actiune în articolele viitoare de pe acest blog.

This entry was posted in Culture, Cultures and communication and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

