Puerto Rico, perla din inima Mării Caraibilor

După Chattanooga, în 1998, Puerto Rico a fost următoarea destinație spre care m-am îndreptat în vara anului 1999 ca să particip la Conferința anuală iEARN. Tema principală a conferinței a fost din nou proiectele educaționale internaționale, derulate și publicate pe Web. Nu știusem că Puerto Rico este stat asociat Statelor Unite ale Americii. Probabil că acest amănunt îmi scăpase în timpul lecțiilor de geografie. Imediat ce am aterizat pe aeroportul din San Juan, lucrul acesta a fost confirmat de urarea “Bun venit în SUA”, urare ce se găsea pe un panou, la sosiri.

Prin Amsterdam, în vara lui 1999

Prin Amsterdam, în vara lui 1999

Din București am zburat spre Amsterdam unde am rămas o noapte. Orașul m-a fascinat din nou cu străzile și arhitectura lui. Era vară și ziua era mai lungă decât cea din România. Se întuneca târziu. Orașul Amsterdam, cu miile sale de oglinzi ale canalelor are un mod unic de filtra lumina și de a o difuza printre casele străvechi, amplificând-o către înălțimea acoperișurilor sale, unde deschiderea este mai mare, către cerul de un albastru adânc, dacă nu e acoperit de nori.

A doua zi, dis de dimineață m-am îmbarcat pentru San Juan. Ne-am oprit pentru circa o oră in Republica Dominicană, unde am coborât din avion ca să mă desmorțesc puțin. Clădirea aeroportului era ca o colibă uriașă. Nu erau ferestre, iar clădirea în sine se sprijinea pe niște piloni uriași care susțineau un acoperiș dintr-un fel de stuf sau ceva asemănător cu papura.

Ajuns în San Juan, așteptam cu nerăbdare să văd orașul. Încă de la sosire, totul părea dominat de liniște. Zgomotele orașului erau suave. Nimeni nu se grăbea, nimeni nu țipa, absolut totul se scălda într-o lene continuă. Sosisem imediat după prânz, era ora siestei. Doar urmele lăsate de Georges, uraganul care trecuse pe acolo cu un an în urmă, dădeau impresia că ceva important se petrecuse cu ceva timp în urmă.

Eram găzduiți în unul din cele 11 campusuri ale Universității Puerto Rico. Universitatea și clădirile din jurul ei păstrau mărturii ale culturilor celor care au trecut pe insulă de-a lungul istoriei.

Împreună cu o colegă din Statele Unite, Christine Rademan, cu care am lucrat într~un proiect despre folclorul copiilor și jocurile lor tradiționale

Împreună cu o colegă din Statele Unite, Christine Rademan, cu care am lucrat într~un proiect despre folclorul copiilor și jocurile lor tradiționale

Participarea la atelierele conferinței s-a dovedit utilă. Am reușit să prezint activitățile interesante, cu rezultate deosebite, pe care le-am organizat acasă, în România.

In timpul unei prezentări a proiectului Connecting Maths to our Lives

In timpul unei prezentări a proiectului Connecting Maths to our Lives

Programul a fost destul de încărcat, dar am avut o zi liberă, chiar la jumătatea săptămânii și m-am înscris la o excursie pe insulă. Am avut astfel ocazia să văd sate și orașe, precum și țărmul mării. Aveam câțiva prieteni portoricani care îmi povesteau că linia țărmului este un mare simbol pentru ei. Linia nu reprezintă separarea mării de uscat, ci dimpotrivă, este elementul care le unește și le face să fie un întreg.

Am trecut prin sate modeste sau alte așezări mai înstărite, unde bunăstarea era vizibilă. Am vizitat de asemenea câteva dintre atracțiile turistice ale insulei. Aceeași impresie: oameni calmi, niciodată grăbiți și oricând dispuși să ajute.

Cum Puerto Rico este înspre ecuator, zilele erau aproape egale cu nopțile. Se întuneca mai devreme vara. Clima tropicală era mai greu de suportat, dar cu aerul condiționat la interior, lucrurile deveneau mai plăcute din punct de vedere termic.

In vizită la Tren Urbano în San Juan

In vizită la Tren Urbano în San Juan

Cel mai mult m-a impresionat maniera portoricanilor de a-și petrece serile. O muzică suavă peste tot, mulți dintre localnici îngânau versurile muzicii și viața era pur și simplu sărbătorită cu hrană simplă și gustoasă și cu băuturi pe măsură. Am înțeles de la prietenii mei că “Memento mori” este leit-motivul vieții portoricanilor și deci trebuie să te bucuri de fiecare clipă a vieții, uitându-te totdeauna înainte și cât mai puțin înapoi. Era o mare distanță între societatea multiculturală a Statelor Unite și cultura portoricană. În Puerto Rico nu vedeai nimic din ceea ce în nord părea sofisticat sau prefabricat. Totul era de o autenticitate copleșitoare.

Articole în română

Cum am învățat să citesc și de ce am fost pedepsit să citesc cărți de colorat

Libertatea și plăcerea de a călători peste mări și țări

Articole în engleză

The Four Seasons of my Earlier Years: The Bitter Taste of My Summers

The Four Seasons of my Earlier Years: My Springs

The Four Seasons of my Earlier Years: Winter Customs and Traditions (1)

The Four Seasons of my Earlier Years: Winter Customs and Traditions (2)

A culture of measuring twice and cutting once: Early years (Part 1)

A culture of measuring twice and cutting once: Early years (Part 2)

How and where to start: The beginning

This entry was posted in Culture and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Puerto Rico, perla din inima Mării Caraibilor

  1. “Memento mori”: such a simple motto yet so powerful!

Leave a Reply

